Friss topikok

2011.11.23. 18:50 akusi

Közlekedés 1.0

Először is mi kell ahhoz, hogy Indiában közlekedj? Igen - kell jogosítvány, amit elvileg itt is 17 éves kortól lehet szerezni. Szerintem meg bátorság...

A jogosítvány: 

A megszerzése hasonlóan történik, mint Magyarországon, azért némileg könnyebb. Dhana azt mondta, van KRESZ vizsga, vezetés, majd forgalmi vizsga. Ugye itt hiányzik az eü, rutin és műszaki rész.

Elméleti vizsga: ugyanúgy meg kell tanulni a táblákat mint nálunk. Azt nem tudom, vannak-e forgalmi szituációs kérdések, mert eme érdeklődésemre nem kaptam kielégítő választ. Dhana egyenesen azt mondta, nem is érti minek eröltetik ezt az egész KRESZ-t, hiszen az életben úgyis másképp működik. Ezt megerősítem. Közlekedési táblákat nem is igen látok , eddig négy fajtával találkoztam: vigyázz gyalogosátkelő!, bukkanó, balról alárendelt út, STOP. Közlekedési lámpák vannak nagyobb csomópontokban, de azok inkább nem működnek. Ilyen helyeken rendőr(ök) van(nak) és mutatják ki mehet, ki nem. Leginkább eligazító táblák léteznek, hogy eltaláljanak az adott helyre. Egyéb táblából szerintem kb. huszat tudnék megszámolni egy 45 km-es úton, ami végig városba megy, ezeknek egyikét sikerült lekapnom. 

A vezetés órák:

Mehetnek állami iskolákba, ahol 18 órát kell venni, ez 3500 rúpiába, azaz 18eFt-ba kerül. Ha egy magániskolába megy a helyi, akkor ott jobban foglalkoznak vele, de ez kb 6000 rúpia (27eFt).

Ezek után vizsgát kell tenni, aminek államilag szabott 200 rúpiás (900Ft) díja van. Miután sikeresen átment - kap egy igazolást, amivel vezethet és pár héten belül elküldik a jogsiját is.

Kollégáim saját tapasztalatuk alapján: elmész egy magániskolába, adsz egy ezrest (4.5eFt), leigazolják a 18 órát. Ha nem ér rá a vizsgáztató, akkor a vizsgán csak befizeted a 200 rupiát, de egy centit sem kell vezetni. Nos - Pinto kollegám eképpen szerzett jogosítvány autóra és tehergépjárműre.

Igen - itt is vannak jogsi kategóriák:

  • Motor (két kategória köbcenti alapján)
  • 4 wheelers (mint nálunk a B kategória - annyi különbséggel, hogy bármilyen motort vezethetsz vele)
  • Tehergépkocsi
  • Busz

És ha elég bátor vagy - mert itt mindenki az, akkor irány a forgalom.

A forgalom:

Folyamatos - éjjel, nappal, csakúgy, mint a dudaszó. Az intenzitása kicsit változó. Ha reggel fél nyolckor indulok melóba, akkor 9-re benn vagyok. Ha fél kilenckor indulok, akkor már fél órával hosszabb.Ugyanez délután, ha fél 5-kor indulok haza, ~1:40 perc, ha fél hatkor, akkor 2 óra. Itt ne mértelmeznek forgalmi sávokat, ami elfér az elfér. alábbi videó egy "highway"-nek nevezett 2x2 sávos úton készült - elég jól szemlélteti, miként használják ki még a járdát is.

http://youtu.be/7TC-0YLYVxQ

Az autók:

Tata és Suzuki a nyerő személyautó kategóriában, tehergépjármű piac 90%-át Tata uralja.

Ha már sokat emlegettem, akkor illik egy képet is feltöltenem Dhanáról és az autóról:

Várom a tippeket Dhana életkorára vonatkozóan. A helyesen tippelők között ajándékot sorsolok ki!

Csatolok egy képet egy standard teherautó hátuljáról, alul pedig magyarázat.

 Alapszín sárga, és mindegyik ki van festve mindenféle helyi motívummal - ezek változóak.

Ami mindig állandó:

  • Sound horn (v. blow horn): Dhana azt mondta, hogy nagy a motorzaj a teherautókban, így nem hallják a dudát, csak ha folyamatosan nyomják. Ha van egy baleset - általában a redőr első kérdése, hogy "nyomtad-e a dudát???". ha nem, akkor egyértelmű Te vagy a vétkes. Mondtam is Dhanának, hogy ez nálunk fordítva működik, ha nyomod, azért büntet meg, meghogy ez nálunk csak lakodalomban szokás..
  • STOP: valamiért mindig a sárvédőn. Állítólag ez csak egy vicces szokás - kb annyit tesz Ájjá meg vazze!
  • No és az extra - a Hitler kereszt. Igen - ez a szerencsétlen ebből a kultúrából lopta. Ezt az előző posztban már emlegetett árja nép használta először. Alapvetően jószerencsét jelent, így érthető, hogy az autók hátulján feltűnik, illetve az itteni esküvők állandó dísze.

Gyalogosan:

Négy nap után elérkezett a pillanat, mikor rászántam magam az 1x1 sávos úton való átkelésre gyalog (mit ugye 2x2-esnek értékelnek). Izgultam. Többet nem lehet erről mit mondani... Azt vettem észre, hogy annak ellenére, hogy totál káosz uralkodik a közlekedésben, figyelnek mindenkire. Ha te is figyelsz - nem lesz baj. Ahogy azt a fenti videóban láthattátok, a járdát is ki szokták használni - ha van. Tegnap kb. 20 motoros jött velem szemben a járdán 300m gyaloglás alatt. Néha egy bazár foglalja a helyet, néha egy fa, egy autó, illetve néha meg is szűnik a járda. Így célszerű az út szélén menni. Olyan érzés, mintha 50 autó és 100 motor akarna elütni, de ez nem igaz. Én még itt balesetet nem láttam. Ma este felvettem utam egy részletét a boltba menet - jól szemlélteti a fent leírtakat.

https://www.youtube.com/watch?v=-tP2HTYGc4s

csírsz mindenkinek 

7 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://chennaiadventures.blog.hu/api/trackback/id/tr403406642

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ivymike 2011.11.24. 02:29:39

"Várom a tippeket Dhana életkorára vonatkozóan."
52

"Én még itt balesetet nem láttam."
persze, iszonyúan vigyáznak, hisz a legapróbb koccanástól is robbannak arrafelé a kocsik:
www.youtube.com/watch?v=_Z3j3IIMCYs

Erik a viking 2011.11.24. 16:40:54

Télleg jó a szöveg.
Kis kiegészítés a horogkereszthez: Hitler megfordította a kereszt (szvasztika) irányát - "Hitler ebből kölcsönözte, s a jól ismert, sarkára állított formájában ő tette meg a német nemzetiszocializmus jelképévé."
Részletek itt:
hu.wikipedia.org/wiki/Szvasztika
Szerintem 45 éves.

IllésT 2011.11.30. 08:05:21

...hm...25 éves és a szüleivel lakik! :)

akusi 2011.11.30. 08:08:25

Szavazás lezárva. Marcsi a nyertes, 33 éves - majd gondoskodom valami kis meglepiről.
Bakker - én vagy 45-nek nézem.
süti beállítások módosítása