Friss topikok

2011.12.02. 17:47 akusi

Hétvégi nagybevásárlás

Itt van újra egy hétvége. Meló után elinultunk vásárolni. Ebben a büdös nagy városban, amiben majdnem annyian laknak, mint Magyarországon, nincs egy Tesco vagy egy Spar méretű supermarket sem - legalábbis én még nem láttam). Hétvégén tyúkhúslevest főzök, meg változatosság kedvéért birkapörköltet, és némi rántotta vacsira. Ennek összetevőihez a következő egységeket kell meglátogatni:

"Supermarket" :

Hogy legyen elképzelés róla  - kb. dupla Katica ABC.

Azt kell tudni, hogy minden csomagolt terméknek államilag szabott ára van, maximum a bolt néhány terméket akciósan ad. A hús v. zöldségterméknek szabadára van.

Rizs: 1kg 25...130INR között van (110..580Ft), minőség szerint. A választék nagy.

Zöldségek nagy részét meg lehet kapni - de úgyis van valami, amit nem találsz -ezért célszerűbb zöldségeshez menni.

Üdítő: Nagy a választék, vannak mindenféle egzotikus gyümölcsből készült cuccok. Nem vettem még, de az áruk hasonló, mint otthon. Ma vettem egy 2.25l-es Pepsit 58INR-ért (260 Ft). Ez barátságos.

Kenyér: van, de nem tudom az árát. Persze itt nem parasztkenyérre kell gondolni, csak toast kenyér van.

Víz: mert ugye a csapvizet nem isszuk. Legolcsóbb eddig 16INR/ liter (72Ft)

Fűszerek: Hatalmas a választék. Szinte minden megtalálható, ami a magyar konyhának a kelléke (feketebors, pirospaprika, köménymag....), egyedül majorannát nem találtam. Árai barátságosak.

Vaj/Margarin: aztak*rva kategória. egy flora 250g-os dobozos 600INR !!! (2700 Ft)

Étolaj: fél liter napraforgóollaj 56INR (252Ft)

Hús: Nincs általában, de ha van, akkor csirkecomb, vagy bárány. Ára az otthonival megegyezik. Dhana nem javasolja a szupermarket hústermékeit, mert nem frissek (ez alatt azt érti, hogy 24 órával előtte azok az állatok már nem szaladgáltak). Mondom ez addig nem baj, amíg hűtőben van. Azt mondta, majd elvisz egy húsboltba - hallgattam rá. Konzerveket láttam, löncshús, virsli és olajos hal formájában. Árai duplák az otthoninak. Az olajos szardinián egyenesen megrökönyödtem, a legolcsóbb 130 INR volt (580Ft)

Alkoholos italt nem árulnak. A hotellal szemben levő supermarketban volt alkoholmentes bor, meg sör  - nem kóstoltam (bár otthon szuoktam mentes sört inni). Valahol mindig azt vallottam, hogy a mentes sör az első lépés lenne a guminő felé. A mentes bor lenne a második... Ezekért a következő ritka egységbe kell ellátogatni:

Wine shop:

Tamil Nadu államban az alkoholt csak az állami wine shop-okban lehet kapni. Állítólag a bentiek szerint kell lenni valamiféle engedélyednek is, hogy megvehesd. Ezt az engedélyt évente fel kell újítani (kíváncsi volnék a kritériumokra ami alapján kiállíthatják). Egyszer voltam ilyen egységben, vettem 2db VORION 6000 márkájú lokál sört (mert csak az volt), 70INR-ért darabját (315Ft!!!! / 0.65l). Engedélyt nem kértek ;o). Az árán kívül már csak az íze volt borzalmas. Egyébként van finom sörük - a Kingfisher. Ilyet csak a hotelban ittam - az tényleg minőségi. Az egyik kollega szerint igen ritkán lehet csak kapni. Mikor sok ideje van, akkor körbejárja a várost szombaton, ha van, akkor felvásárol egy kis készletet. Égetett szeszből pedig szintén a lokál fajtákat árulják. Megtaláltam az államilag megszabott árlistát: http://tasmac.tn.gov.in/Mrp.htm

És akkor nézzük, milyen egy wineshop:

 Van itt elég garancia arra, hogy nagy magányomban nehogy alkoholba meneküljek ;o) .

Van Chennai-tól nem messze egy város - amit egyszer meg fogok nézni. Pondicherry a franciák hagyatéka - állítólag nagyon szép középkori belvárosa és szép strandjai vannak. Egyszer ezt meglátogatjuk. Ez a város Tamil Nadu államon belül van, de szövetségi terület, ellenörzőpontok vannak be és kilépésnél. Hogy jön ez a wineshophoz? Hát úgy, hogy ide nem vonatkoznak a tamil szabályok, lehet mindeféle jó italt kapni harmadáron. Merthogy nincs rajta adó. Viszont kivinni a városból (azaz bevinni Tamil Nadu államba) tiltott. Ha elkapnak, akkor megfingatnak, fizetsz mint a zsír, meg ottmarasztalhatnak egy kicsit. Dhana szerint erre jó az esély, mert fehérbőrüként, sárga rendszámmal valószínű a szúrópróba éppen ránk esne. Mekkora baromság - Indiába külföldről 2l égetett szeszt be lehet vinni, de két állama között még egy sör sem mozoghat. PEdig ott állítólag van Kingfisher...

 Zöldséges:

Van mindenféle számomra ismeretlen zöldség.

Tudtam venni sárgarépát, karalábét, hüvelyes zöldbosrót, paradicsomot, hagymát (csak lila van), fokhagymát. A paprikából 3-4 fajtát lehet venni, persze nem olyanok, mint az otthoniak. Én egy pepperoni típusút választottam. A zöldséges hasonló mint nálunk, csak helyi adottságoknak megfelelően szerény.

 Húsbolt:

Hallgattam a kollégák és Dhana tanácsára - nem a szupermarketben vettem húst, mert így olcsóbb meg frissebb. Hazafele menet megálltunk egy húsboltnál. Egyszerű a választék, csirke vagy bárány. Annyit kell tudni ezekről boltokról, hogy van jópár elszórva a városban, de azért elég sokat kell menni utánuk. Szóval - ott volt két suttyó kölök, mondta nekik Dhana, hogy akarok egy egész csirkét, meg némi bárányt. Azt mondták, hogy óóó bárány az már régen volt náluk, és a péntekre való tekintettel (a jó hinduk kedden, pénteken és vasárnap nem esznek húst) nincs nekik csirke sem előkészítve, de hamar levágnak egyet nekem és feldolgozzák. Bakker - mondom abból, ami ott az árok szélén kapirgál... na erre nincs idő, álljunk arrébb.

Dhana bevitt arra a környékre, ahol lakik, volt egy nagyon hosszú utca, tele kis bazárokkal, kisboltokkal. Itt találtunk egy húsboltot, ahol volt mindkétfajta előkészítve. Azért egy kicsit megrökönyödtem - nem egészen erre számítottam húsbolt alatt - nade ha itt ilyen.... kollegák is azt mondták, hogy biztonságos, mert mindig friss anyagot adnak. A jó húsleves sokáig fő, meg a pöresz is, remélhetőleg dezinfektálja a húst a meleg. Biztos, ami biztos, előtte még le is fagyasztom. Ime Dhana kedvenc hentese:

Az egész csirkét (1.8kg) elszelte bárddal - kérdeztem hogy small vagy mediumra csinálja - utóbbit választottam.

Kértem 1kg bárányhúst is  - némi csonttal, olyan igazi pöresznek valót. ezt small-ra vágattam.

A csirke kilója 120 volt (540Ft), a bárány 360 (1600Ft). Nagyjából az otthoni árakat fedi.

"Igazán kisbót":

Hazafelé eszembe jutott, hogy nem vettem kenyeret meg tojást. Megálltunk egy kis utcai kiadós boltnál (ebből van a legtöbb), ami Üvegtigris méretű és kiszolgálási rendszerű. Vettem 12db tojást meg 1kg kenyeret 51 INR-ért (220Ft). Ez eléggé jó vétel volt. Itt a tojás fehér - a sárgája is igen szegényes. Gondolom mennyit adhatnak a tyúkwellness-re a tojótelepen...

Így viszonylagosan megtelt a hűtőm. Hétvégén nagy főzés lesz! Azért egy kicsit félek is...

 

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://chennaiadventures.blog.hu/api/trackback/id/tr253432187

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása